Trein en Station in Mill behorende bij Het Duitse Lijntje.

Het TreinStation van de Noord-Brabantsch Duitsche Spoorweg Maatschappij was opgericht in 1870. Het Spoortracé Boxtel-Gennep-Goch werd in 15 Juli 1873 officieel geopend. In de 2e Wereldoorlog werd de Boxtelerbahn door de Duitsers gebruikt voor aanvoer van Oorlogsmaterieel. Vanaf 1950 begonnen de Nederlandse Spoorwegen weer met goederenvervoer. In 1973 kwam er ook een eind aan het goederenvervoer en was alles afgelopen. De laatste stationchef was Dhr. Marinus Kampert, die toen nog in het Stationsgebouw woonde.

Hier beneden een email van dhr. Peters Stoffers

Goede heer Verstraaten,

Naar aanleiding van een stempelbak met stempels van station Mill, die ik kreeg, heb ik een vraagje voor u. Ik hoop dat u mij verder kunt helpen.

Sinds enkele jaren beheer ik een vitrine in een personeelsverblijf van NS. Nu kreeg ik enkele dagen geleden de genoemde stempelbak met alle stempels van het voormalige station Mill daarin. De stempels zijn alle van vóór 1944. Hierbij zitten de stationsstempel, een weegstempel en stempels voor vrachtbrieven, maar ook een stempel waar enkel ‘houtbedrijf van hout’ op staat. Over deze laatste stempel gaat mijn vraag.

Gezien er naast de gebruikelijke stempels een stempel van dit specifieke bedrijf in zit, zou ik graag willen weten of er zoveel hout per spoor werd aangeleverd naar dit bedrijf, dat het zinvol was voor het stationspersoneel om een stempel met de naam van dit bedrijf paraat te hebben. (Wellicht voor vrachtbrieven en/of nota’s). Ik begreep van uw site, dat dit bedrijf Van Hout één van de grootste werkgevers in Mill was, dus het is een groot bedrijf, dat veel hout nodig was.

Ik verzamel de informatie, zodat ik een goede beschrijving bij de stempelbak kan maken.

Ik hoop dat u ons op weg kunt helpen. In de bijlage zend ik u een foto van de stempelbak met stempels.

Hele fijne dag. Vriendelijke groeten en vrede en alle goeds,

Peter.

Goedemorgen Ilonka,
Alles wat ik weet en heb, staat op mijn website. Misschien zijn er leden van Myllesheem die wat meer hebben en weten. Mag ik jouw e-mail op mijn website zetten op de pagina “Reacties geïnteresseerden?
Groetjes en succes van
Hub. Verstraaten.

Dag Hub,
 zo juist heb ik op jouw site rondgesurfd omdat ik op zoek was naar beelden van Hotel Kloosterman. Foto's waar de buitenkant opstaat, zijn er maar helaas niet de binnenkant. Ik was Bart Hermanussen tijdens het wandelen tegengekomen en hij had naar foto's gezocht maar ook niets gevonden. René kan het zich,  toen hij nog een klein mannetje was, herinneren. Renë werd een keer wakker en had in zijn droom alles naar het oude terug verbouwd en wij gingen dat exploiteren. Dromen zijn bedrog dus andere eigenaar want nu zit er het Advies in en Bart zou het leuk vinden om wat beelden ervan te hebben. Misschien weet jij wie het interieur ooit op de gevoelige plaat heeft gezet. Of via via?
Dan iets anders. Het valt me al jaren op dat wanneer er over een stationschef gesproken wordt dat het altijd over Kampert gaat. Voor Kampert was er ook een stationschef en dat was mijn overgrootopa de heer Christiaan Oexman. Geboren in 1879 en gestorven in 1950. Hij woonde vroeger in het huis naast Ans Verwegen waar garage boven de garagedeur staat. Hij was hervormd en werd hier naar Brabant geplaatst omdat de Nederlandse Spoorwegen een staatsbedrijf was en dan kwam in het katholieke Brabant een hervormde man. Hij is na de dood van mijn overgrootoma met het dienstmeisje verder gegaan. Zij was van 1920 en is in 2003 gestorven. Ze kregen toen Chris Oexman en Chris is van 1939 en gestorven in 1996. Mijn overgroot opa is 'overgestapt' naar het katholieke geloof. Heeft een heel mooi graf op het kerkhof in Mill. Gerarda van den Bogaart en later getrouwd met Kremers (Jantje Zaad) heeft daar voor gezorgd.
Zijn dochter, mijn oma Cornelia Moermond - Oexman, was van 1914.Was net weer wat aan het opzoeken en daardoor wordt het steeds later dus ga nu naar bed.
Ik merk dat ik zelf veel meer wil weten dan ik nu weet. Hoe lang was mijn overgrootvader stationschef in Mill? Hoe werd dat hier in Mill ervaren. Iemand van boven de rivieren.
 Hoor graag van je.
 Heel veel groeten,
Ilonka Pennings - Moermond
Goedemorgen Ilonka,
Alles wat ik weet en heb, staat op mijn website. Misschien zijn er leden van Myllesheem die wat meer hebben en weten. Mag ik jouw e-mail op mijn website zetten op de pagina “Reacties geïnteresseerden?
Groetjes en succes van
Hub. Verstraaten.

Hier beneden een foto dd. 21 augustus 1962 betreffende een Uitstapje van de Millse Zegelvereniging met de Trein naar Harderwijk.

Bronvermelding: "Het Duits Lijntje".

Bronvermelding: "Het Duits Lijntje".

Hier beneden twee foto's van een krantenartikel over de Treinreis van het Station in Mill naar Gennep met Reizigers voor de "Leutexpress" in 1962. Vanwege een carnavalsviering van de Millse Zegelvereniging van Mill. Dhr. Tinie van Kempen was de Initiatiefnemer van deze Treinreis naar Gennep.

Bronvermelding: Info.Duitslijntje.nl 

Hier beneden het vertrek van de Millse Jeugd met het jaarlijkse Schoolreisje met de Trein in 1961 met Burgemeester Harrie Hofmans met de Seinpaal in de hand.

Bronvermelding: Beeldbank.BHIC.nl

Bronvermelding: Beeldbank.BHIC.nl

Bronvermelding: Info.Duitslijntje.nl

Bronvermelding: Beeldbank.BHIC.nl

Bronvermelding: Beeldbank.BHIC.nl

Bronvermelding: Beeldbank.BHIC.nl

Spoorwegovergang aan de Wanroijseweg bij De Fabriek van Van Hout in 1940.

Hier beneden op dezelfde locatie als boven het bekende Spoorwachtershuisje nummer 35. Hier woonden dhr. en mevr. Sjef Jans en Stina Selten en nu, in 2013, woont dhr. Jans junior er nog. 

Bronvermelding: Boek N.B.D.S. Boxtel. Maart 1998.

 

Bronvermelding: Boek N.B.D.S. Boxtel.

Hier beneden een artikel uit de Gelderlander dd. 23 augustus 2014 over de reizen van de N.B.D.S. van Mill naar Vladiwostok.

Bronvermelding: dhr. Henk van de Weem van de "Vriendenkring van Myllesheem".

Het Oude vaandel van het Tramwegpersoneel van de N.B.D.S. van dhr. Willy Sweens hangt nu bij Myllesheem in Myllesweerd.

Hieronder Het Oude Vaandel van het Tramwegpersoneel van de N.B.D.S. uit 1904.

Tekst op het Vaandel: "Het Ned. R.K. Secretariaat V. Spooren Tramwegpersoneel St.Willibrordus dd. 1 Januari Mill 1904."

 

Hieronder enkele fragmenten van het Vaandel:

 

  

Bronvermelding: Henk van de Weem van "de Vrienden van Myllesheem."

Bronvermelding: Heemkunde "Felix Walter" Langenboom.

Bronvermelding: Henk van de Weem van "de Vrienden van Myllesheem."

Bronvermelding: Henk van de Weem van "de Vrienden van Myllesheem."

Bronvermelding: Frans Kense Heemkundige Tilburg. 

Ach Lieve Tijd, 2000 jaar De Peel, uit 2006, pag. 93 staat:
De geschiedenis van de NBDS laat zich lezen als een tragikomedie, met geld in de hoofdrol.
Vanaf het begin kampte de onderneming met financiële problemen.
Het ene gat moest met de volgende lening of kapitaalsuitbreiding worden gedicht. 
Tegenwerking van de Staatsspoorwegen was een ander belangrijk en constant probleem.
Maar het Internationale karakter van het bedrijfhad zo zijn charmes en uit-straling.
Zo vervoerde de onderneming vanaf 1897 heel het overzeese postverkeer van en
naar Hamburg, Berlijn en Bazel. En heel wat materiaal van Krupp kwam zo de Peel
doortsjoeken, naast de nodige notabelen. Zonder dat de meeste omwonenden het
beseft zullen hebben, kwam zo de Duitse kroonprins, ofandersom de Prins van Wales, bij hen voorbij. De inwoners van Mill, de woonplaats van de president-directeur van de NBDS, werden extra bediend.
De directeur had er aardigheid in om er bijzondere treinen te laten stoppen.
Zo moet de Pruisische kanselier Bismarck wat raar opgekeken hebben
toen zijn trein in Mill zo maar halt hield, om slechts een enkele persoon uit te laten.
Ook voor de bedevaart naar Kevelaer was de treinverbinding een uitkomst.
Van de lijn rest begin 21ste eeuw niet veel meer, zeker niet van het deel dat door de Peel liep.
De sporen zijn welhaast letterlijk uitgewist.
Bismarck is overleden in 1898.
De NBDS-spoorlijn, Boxtel-Wesel is gestart in 1878, maar in mei 1881
als 'sneltrein/mailtrein' ingezet en lijkt het stoppen in Mill erg onwaarschijnlijk.
President-directeur van de NBDS is in 1887 overleden in Mill, dat was
Hyacinthus C. F. Kerstens geboren Boxmeer, zoon van de burgemeester, op 22 maart 1821
gestorven  in Mill op 28 april 1887. Hij was 2e kamerlid voordat hij bij de NBDS kwam.



Hermanus Verstraaten bleef burgemeester tot het voorjaar van 1898, dus maar liefst bijna 47 jaar. Tijdens zijn ambtsperiode werd de kom van het dorp verlegd. Er kwam een nieuw raadhuis en tal van verharde wegen. Verstraaten was actief betrokken bij de aanleg van spoorlijn van de N.B.D.S. o.a. van Boxtel naar Wezel. Naast zijn burgemeesterschap was hij ruim 30 jaar lid van de Provinciale Staten.

N.B.D.S. Telegraaf Station in 1871.

Deze Gedenkstenen hangen nu aan de buitengevel van het Station in Boxmeer.

Deze 300px-N.B.D.S.-loc32-Trein staat nog op een stuk N.B.D.S.-spoor in Gennep. 

 

Der Blaue Brabant-Zug Van de Noord-Brabantse-Duitse-Spoorweg MIJ.

Onderstaande Eugène L. Tilly is, tijdens de oorlog, op het Station in Mill overleden. Toen het Station in Mill werd gesloten is deze gedenksteen naar Station van Boxmeer verplaatst.

Hier beneden de Spoorwegovergang van Mill in 1944.

 

Hier beneden de Bronvermelding uit het Boek "Vliegen en Vechten bij de Maas van 1940 - 1945" van Dhr. W.F.J. Boeijen; voor 29,50 verkrijgbaar bij:

Hier beneden nog een keer het Spoorwachtershuisje nummer 35 de Wanroijseweg tegenover Van Hout Klompenfabriek.

Ansichtkaart van het Station van Mill in 1937.

Stationchef dhr. Jan Lammers onderscheiding 10 mei 1940.

Bronvermelding: Foto's van dhr. Martien Hermsen en dhr. Reinier Schaap.

Hier beneden de kinderen van Stationchef dhr. J. Lammers. 

 

Het TreinStation van de Noord-Brabantsch Duitsche Spoorweg Maatschappij was opgericht in 1870. Het Spoortracé Boxtel-Gennep-Goch werd in 15 Juli 1873 officieel geopend. In de 2e Wereldoorlog werd de Boxtelerbahn door de Duitsers gebruikt voor aanvoer van Oorlogsmaterieel. Vanaf 1950 begonnen de Nederlandse Spoorwegen weer met personen- en goederenvervoer. Toen was dhr. Johannes Lammers Stationchef, hij kreeg een Koninklijke Onderscheiding. In 1970 was alles afgelopen. De laatste stationchef was Dhr. Kampert, die nog in het Stationsgebouw woonde. Voor verdere bijzonderheden omtrent het Treinverkeer buiten de 2e Wereldoorlog zie de Pagina "Treinstation N.B.D.S. van deze Website.

Foto's beneden op de, langs de weggeplaatste borden, van de Sporen van de Oorlog en vooral van het Duitse Lijntje.

Op 10 Mei 1940 om ongeveer 05:30 ontspoorde de pantsertrein, omdat hij om 04:30 door kon rijden ( omdat er nog geen asperges lagen ) en iets later ( drie kwartier tot een uur ) terugreed om militairen op te halen en omdat de asperges in die tussentijd waren aangebracht om 05:30 uur pas ontspoorde. Kijk voor meer bijzonderheden op de Pagina "Sporen van de Oorlog".

Bronvermelding: dhr. Wiel Selten.

Zie pagina "Reacties Geïnteresseerden.

Bronvermelding: dhr. Wiel Selten.

Zie pagina "Reacties Geïnteresseerden.

Hier beneden dhr. Willem Rovers voor het Treinstation in Mill. Dhr. Willem Rovers was Stationchef in Zeeland.

Bronvermelding: dhr. Mies Rovers.

De Halte-Chef van het Station in Zeeland was dhr. Willem Rovers uit Zeeland, geboren op 8 juni 1860. ( overleden in Mill op 30 juli 1944. Hij was bijna 25 jaar Haltechef tot 1923. Toen was hij dus niet meer in dienst bij de N.B.D.S. , maar ging naar de Staats-Spoorwegen, omdat de Staats-Spoorwegen de N.B.D.S. had overgenomen. Per 1 april 1924 is hij met pensioen gegaan. Dhr. Willem Rovers is getrouwd te Haps op 17 april 1888 met mevr. Johanna van de Hoogen uit Wanroij. Hier beneden de GeboorteAkte van dhr. Rudolph Rovers en zoon van dhr. Willem Rovers.

Bronvermelding: Dhr. Mies Rovers, zoon van dhr. Rudolph Rovers en kleinzoon van dhr. Willem Rovers.

Hier beneden een foto voor het Café Van Sjef Giesen aan de Kerkstraat van de Gouden Bruiloft van dhr. en mevr. Willem Rovers en Johanna Van den Hoogen ( wonende op het Hoogveld ) in Mill. Ze hadden 12 kinderen en de namen van iedereen op de foto staat beneden in het Artikel uit de Koerier.

Bronvermelding: Dhr. Willem Keeris uit Zeeland en dhr. Henk van de Weem van "De Vrienden van Myllesheem".

Hier beneden een artikel uit de Koerier dd. 18 september 1993 over de Gouden Bruiloft van Stationchef dhr. Willem Rovers.

Bronvermelding: Dhr. Willem Keeris uit Zeeland en dhr. Henk van de Weem van "De Vrienden van Myllesheem".

 

Hier beneden 3 krantenartikelen over het Duits Lijntje en het Spoor in Mill.

Bronvermelding: dhr. Henk van de Weem van de "Vrienden van Myllesheem".

Bronvermelding: dhr. Henk van de Weem van de "Vrienden van Myllesheem".

Bronvermelding: dhr. Henk van de Weem van de "Vrienden van Myllesheem".

Links Hotel-Café en Koetshuis dhr. Jan Giezen en rechts het Trein-Station in 1925.

Hier beneden een emailwisseling tussen de heren Henk van de Weem en Willy Sweens.

Doorkijk op het Station in Mill.

Rechts het Spoorwachtershuisje nr. 35 met de spoorwegovergang in 1956 en links het "Huis van Elly Reijnen"dat een van de weinige huizen, zo niet het enigste ( van vóór de Oorlog ) in Mill is, dat nog steeds in de Oude Staat is behouden.

In 1986 vond de officiële opening van de Wissel plaats. In 1983 werd de Wissel in gebruik genomen.

Dhr. Henk van der Ven heeft een Railway Hobby en een Maquette van de Geschiedenis van de Treinen in Mill rond 1950. Hier beneden enkele Millse foto's van zijn Hobby. Henk heeft ook een tijdschrift uitgebracht o.a. via Primera in Uden, of Internet via magvilla.nl Railhobby ad € 6,95.

Hier beneden dhr. Henk van der Ven bij Myllesheem met zijn tijdschrift.

Hier beneden enkele foto's van de Maquette van dhr. Henk van der Ven.

Hier beneden enkele foto's van de Maquette van dhr. Henk van der Ven.

Hier beneden enkele foto's van de Maquette van dhr. Henk van der Ven.

Hier beneden enkele foto's van de Maquette van dhr. Henk van der Ven.

 

 

Herinneringsbord geplaatst in augustus 2011:

 

 

 

Hier beneden, voor 2012, het Station nog omringd door bomen en groen.

Hier beneden, na 2012, het Station met een open ruimte en een modern Kunstwerk ???

Duits Lijntje "app" gelanceerd bij de V.V.V. in Mill.

25-06-2012

Om toerisme in de regio te stimuleren hebben de gemeenten langs het Duits Lijntje, vertegenwoordigt met het RMB in het programmabureau Duits Lijntje, samen met AbelLife acht digitale routes rondom het Duitse lijntje ontwikkeld. De AbelLife App navigeert en informeert de toerist. Filmpjes, audiofragmenten, verhalen, historische foto’s en leuke wetenswaardigheden maken de beleving onderweg compleet

Lancering app
Lange afstandswandelaars kunnen nu met de AbelLife App in 4 etappes van Boxtel naar Gennep lopen. Dagjes mensen kunnen met de App bij Liempde, Landerd, Mill (kinderroute) en Gennep een leuk rondje lopen. Maandag 25 juni 2012 is dit nieuwe product officieel gelanceerd. 

Coördinatie en promotie VVV
Lokaal zal VVV Noordoost Brabant de coördinatie van de promotie op zich nemen. Ook ondernemers kunnen de routes promoten en indien gewenst, met provisie verkopen. Hiervoor heeft AbelLife vouchers ontwikkeld. Deze vouchers kunnen consumenten elkaar cadeau doen maar kunnen ook door ondernemers worden weggeven tijdens acties. Daarnaast brengt een goed lopende wandelroute langs het Duits Lijntje natuurlijk ook een recreatieve waarde voor het hele dorp. 

Verkrijgbaarheid app
De App is verkrijgbaar voor iPhone en Android toestellen.De digitale routes zullen door AbelLife ook landelijk gepromoot worden en ook partijen als Menzis en de KRO hebben speciale routes laten ontwikken met stukken van de Duits Lijntje route erin. Ook zij doen dus actief mee aan de promotie van de AbelLife routes.

 

Hier beneden foto's dd. zondag 5 mei 2013 van "Ontdek Mill", georganiseerd door the Crew van "De Wissel" met de gemeente Mill via ActieRadius, Yahoo, en met medewerking van verenigingen uit Sint Hubert, Langenboom en Wilbertoord.

 

Voor verdere informatie betreffende de 2e Wereldoorlog 1940 - 1945 met o.a. de bijzonderheden over de Ontsporing van een Duitse Pantsertrein in Mill anno 1940, zie de Pagina van "Sporen van de Oorlog" op deze website.

Het Spoorwegstation is in 2014 Jongerencentrum "De Wissel". Hier beneden enkele bijzonderheden over de Wissel.

Bronvermelding: Facebook.

Hier beneden een artikel uit de Gelderlander over een lezing van de Specialiste van het Duits Lijntje, mevr. Elles van Loenen.

Hier beneden de Dienstregeling van de Zuid-Ooster Autobusdiensten in 1966.

Bronvermelding: Mevr. Dinie Milder van de V.V.V. in Mill.

Hier beneden bijzonderheden over Jongerencentrum de Wissel in 2015.

Bronvermelding: Website ojcdewissel.nl

Hier beneden een krantenartikel in De Neije Krant van inmill.nl over het 30 - jarig bestaan van de Wissel in 2016 in het Station van Mill.

Hier beneden de afkondiging van het 40 - jarig bestaan van de "Bouwweek" voor de kinderen van de lagere school bij het Station in Mill.

Copyright Studio Domeinzicht.